Avenza Di Carrara 1977

Avenza Di Carrara 1977
Vernissage
Mölndals Posten
Speciale Ingrid Ström
Tidningen IL Milardo

Avenza Di Carrara 1977

Avenza di Carrara, Separatutställning, 15-30 juni 1977, Galleri Via Campo D’Appio 1, Italien

Vernissage

Avenza di Carrara, Separatutställning, 15-30 juni 1977, Galleri Via Campo D’Appio 1, Italien

Mölndals Posten

Avenza di Carrara, Separatutställning, 15-30 juni 1977, Galleri Via Campo D’Appio 1, Italien

Ingrid Ström, målarinnan och grafikern från Mölndal är ute på en odyssé till Italien med ett flertal av sina tavlor. Hon åkte till Avenza di Carrara, och där har hon minsann blivit mottagen med besked. En tidning har rent av gått igenom hela hennes digra klippbok, bl.a. har artiklar från Mölndals-Posten åberopats, när man for köplystna italienare ville tala om vilken stor konstnär Ingrid Ström är i Sverige. Nåja, i sanningens namn skall förstås sägas att man från klippboken hämtat även andra uttalanden från svenska konstkritiker. Under alla förhållanden är den nu pågående utställningen en definitiv framgång for Mölndals kanske mest “internationella” bland utövande konstnärer.

Italienska ingår inte bland de språk utöver svenskan som vi rådbråkar. Vi kan dock efter översättning från italienska vänner utläsa att Ingrid Ström för närvarande är på allas läppar i Avenza di Carrara. Inte bara således att hon håller till på ett stort galleri, hennes friska nordiska färger och motiv imponerar verkligen på de “lättantändliga” italienarna. Man kan riktigt mellan raderna läsa deras önskan om att få se det land som den svenska konstnärinnan, återgett i olja.

MED MOTIV FRÅN BOHUS-SKÄRGÅRDEN
Vad som tydligen mest imponerat på italienarna ar de “måleriska” motiv Ingrid Ström haft med sig från den bohuslänska skärgarden. Som hon för övrigt känner väl, bohuslänning som hon är. Utan att direkt veta vad det är för saker Ingrid Ström har med sig till Italien, så kan vi liksom ändå ana oss till i vilken stil det hela går och med kännedom om Ingrid tröms kvalifikationer i olja, och hennes utsökta sinne för färger, så förstår vi fuller väl att det blivit en stor framgång. Motiv från Sveriges framsida (för att stjäla denna säljande slogan fran Gunwald Håkansson) är sådant som slår världen över. Och med Ingrid Ströms hand på penseln ar ytterligare en garanti för att det återges riktigt.

JAG BLEV IMPONERAD ÖVER KONSTINTRESSET
Konstnärinnan fran Mölndal, Ingrid Ström meddelar sig med sin “nya” boendestad allt emellanåt. Bl a säger hon sig vara både överlycklig och imponerad över italienarnas sätt att möta hennes konst. Egentligen svarade jag ja på inbjudan närmast för att få några veckors semester, samtidigt som jag såg en chans att få möta det land (ltalien) som gett mig så många reminicenser om skönhet och ett glädjerikt liv.

Jag vet inte om jag skall vara ledsen eller glad, ty jag har hittills haft så mycket med utställningen att göra att jag inte kunnat njuta så mycket av detta underbara land ännu. Men jag har träffat underbara människor och jag har fått ett rent otroligt mottagande, med mina konstverk. Jag ar överlycklig, slutar Ingrid Ström.

Visst ar hon väl värd sin framgång, visst har vi länge haft vetskap om Ingrid Ströms kapacitet, men det skall till överväldigande mottagande från internationella sammanhang för att man skall få upp ögonen inför det vi har hemmavid.

Gratulerar Ingrid, och gratulerar ni italienare som fått tillfalle skåda (och köpa) riktigt fin svensk konst … JON-E LISSHAMMAR

Speciale Ingrid Ström

Avenza di Carrara, Separatutställning, 15-30 juni 1977, Galleri Via Campo D’Appio 1, Italien

Varför Ingrid Ström är i Italien av, Salvatore Sicilia;
Ingrid Ström är en av våra upptäckter. En målarinna som har “målat” en mängd dukar, och har ett sätt att måla som är typiskt för de flesta Svenska Konstnärer. Det har varit Ingrids önskan alltsedan barndomen att måla den magnifika gröna, blå och bruna Bohuslän på den Svenska Västkusten. Inramad av en pittoresk naturlig idyll, kände Ingrid sig starkt inspirerad av kunskaperna som konstnärliga förfäder efterlämnade. Ingrid Ström blev presenterad för oss av en medarbetare, poeten Alex Christensen.

Från den stunden, ett landskap med ljusa färger och värme av ett okänt Sverige, har förföljt oss i vårt dagliga arbete. Tack vare en konstnärinna som i likhet med Sven Svensson, välkänd konstnär för sin nordiska konst, fortsatte att måla hästar, stilleben, stenar, stränder, interiörer och figurer.

Idag är Ingrid Ström i Italien; och hon är glad att kunna ställa ut här för första gången, efter en bilresa på 200 mil, från Mölndal till Avenza.

Vad säger kritiken om hennes målningar? Det är som en lek av färger, en palett full av våldsam kraft som avtar då arbetet är färdigt.

I Sverige är kritikerna överens om att Ingrid Ström återspeglar en verklig, realistisk och genuin nordisk konst, som man inte kan kalla naiv.

I själva verket den speciella målningsstrukturen och estetiken, varken kopierar eller gränsar tlll en alldaglig folklig konst. Istället har man en koncentration av färgtoner utanför de vanliga som man måste absorbera sakta och med känsla, för detta är Ingrid Ströms måleri.

Det är därför Ingrid Ström är i Italien. Bland så mycket måleri av skiftningar och gröna medelhavsfärger, kunna ge en vindputs av norden. För att insupa och observera samt som målarinna få en större kännedom om naturen och sakerna omkring sig.

Vem är Ingrid Ström?
Hon tittar i dina ögon och även om italienska är henne främmande, “känner” Ingrid samtalet med tolken.

Ingrid är en kvinna med en väl utvecklat intuition som förstår på ett naturligt sätt det vackra och lämnar åt sida det som är ointressant och fult.

Ingrid Ström lever en lycklig tid för att hon är medveten om en sprudlande okänd värld som hon kan upptäcka då hon målar och uttrycker sig med färger, i den stund då hennes själ är tillfreds med sig själv för att hon har en bild, ett hörn, eller en del av världen som lever i funktion av okända men livsviktiga organismer för mänskligheten.

Ingrid Ström är lycklig när hon berättar sin saga på duken och betraktar dess linjer, dess innehåll, och uttrycker med hjärtat det hon ser och känner. Det betyder ingenting att hon inte kan tala italienska, så här, under denna form och profil har vi lärt känna målarinnan Ingrid Ström här i Italien. vi måste acceptera hennes entusiasm som inspirerar en talande bild samt en fast och beslutsam vilja att måla.

I sin helhet “Ingrid Ström”. En målarinna som arbetar för slg själv och för de nyfikna i alla länder.

Ingrid Ström “sett” med 20 frågor;
Vid 14 års ålder målade Ingrid sin första tavla i Bokenäs. Hon har målat en mängd tavlor för att för sig själv fastställa sina iaktagelser. Ingrid hoppas att de Italienska Kritikerna får ett positivt intryck av hennes konst, och att colorismen möter förståelse från italienarnas sida.

01
Hur föddes er kärlek för målning?
01)
Redan som liten flicka i huset där jag föddes på landet, kände jag mig förälskad i hästen. Jag började måla tavlor med hästar, för att uttrycka min beundran för dessa vackra djur. Så föddes min kärlek för målning.

02
Vilken var Er första tavla, med vilken teknik var den utförd och Vilket år och var målades den?
02)
Min första tavla, en oljemålning, målade jag vid 14 års ålder i Bokenäs, Bohuslän vid den Svenska västkusten.

03
När har ni tid att måla?
03)
Jag är arbetsnarkoman ständigt upptäckande nya värden och speciellt när någonting intresserar mig.

04
Vad är det som är viktigast att fixera i era tavlor, djur, landskap, döda ting, figurer?
04)
I första hand djur och figurer.

05
Tror ni att era målningar kommer att få en placering av kritiken Skandinaviens målarhistoria?
05)
Man har talat mest positivt om min colorism “ibland lite rå” och figurerna tycks nästan perfekta såsom de framträder i min konst.

06
Enligt ert sätt att se och bedöma, vilken skillnad finns mellan det Skandinaviska måleriet och den från Medelhavet, närmare bestämt från Italien?
06)
Eftersom det är första gången jag reser i Europa har jag inte sett den Nya Italienska konsten så mycket att jag kan jämföra. Men jag anser att måleriets ursprungsland är Italien.

07
Under Er konstkarriär har ni aldrig frågat Er själv vem ni vill likna bland målarna som har lämnat sina konstverk till eftervärlden?
07)
Nej. Mitt måleri representerar endast mitt sätt att se det som är omkring mig och har väckt mitt intresse.

08
Har ni aldrig varit rädd att inte kunna förverkliga det nl har föresatt er?
08)
Frågan återspeglar en känsla som man känner nästan alltid efter att man har avslutat en målning. Personligen hoppas jag alltid att lyckas bättre med nästa målning.

09
Vilken av era målningar har gett er störst tillfredsställelse och av vilken anledning?
09)
Tavlan nr. 4 eftersom den enligt min åsikt är mycket realistisk.

10
Har ni aldrig frågat er själv varför och för vem ni målar?
10)
Det mest naturliga svaret är att jag känner ett behov att måla för att uttrycka mina ideer. Jag målar för mig själv för att kunna ge form till mina iakttagelser.

11
Som målarinna vad har ni att anmärka på de moderna och nutida målare, särskilt de unga?
11)
Jag vill inte komma med någon anmärkning när det är frågan om unga målare. Var och en av dem har en egen inspiration. Som målarinna avstår jag från vissa bedömningar som skulle kunna vara osakliga som föremål för yttring av min kritik.

12
Som målarinna, hur har ni blivit bemött av kritikerna i Sverige?
12)
Den svenska kritiken har hittills visat sin välvilja gentemot mig. För att citera en vanlig mening: “Ingrid Ströms colorism” är synnerligen intressant och hennes skapande fantasi nästan perfekt.

13
Hur många konstverk har ni skapat till idag och vilken av dessa kunde få plats i ett museum eller i ett statligt galleri, och av vilken speciell anledning?
13)
Vet inte. Några av dessa har fått plats i museer. I Musée des Beaux-Arts “Jules Chéret” Nizza (2st alster), Musée des Beaux Arts – Menton (2st alster) och Louisiana museum for mordern art (2st alster). Två grafikiska alster finns hos Statens Museum for Kunst och ett grafiskt alster hos Thorvaldsens Museum. Några har också fått plats i Mölndals stads samlingar.

14
Ingrid Ström, svensk kvinna, observatris av nutida händelser. Hur bedömer ni er själv?
14)
Jag anser mig själv som en målarinna vilken ständigt söker nya impulser för att utöka mina konstnärliga kunskaper.

15
Enligt er åsikt, vilken annan målarinna i Sverige utöver förstås ni själv har gott anseende? Och av vilken anledning?
15)
Karin Parrow. Jag tycker om hennes colorism.

16
Har ni förstört någon tavla som ni målat dagen innan, eller någon ni haft på utställning och fått negativ kritik för?
16)
Ibland har jag förstört en tavla som jag målat färdigt dagen innan, men jag skulle aldrig göra samma sak med en tavla som kritiken dömt på ett negativt sätt.

17
Nu när ni är utanför Sveriges gränser, vad väntar ni er av den Italienska kritiken som för första gången kommer att se era tavlor?
17)
Jag hoppas att den Italienska kritiken har ett vänligt öga för mina dukar och att Ingrid Ströms colorism kan möta italienarnas tycke.

18
Vilka synpunkter får ni av konstverken som de stora italienska målarna har lämnat till oss och vilka av dom är ni mest intresserad av för er egen konstnärliga kultur. Och dom Svenska?
18)
Det är en fråga som jag skulle vilja svara på efter att ha beundrat på stället för de italienska konstverken. Jag är särskilt intresserad av Tizianos verk. Bland de svenska målare beundrar jag Bruno Liljefors för att han målar naturen och djur på ett rent sätt.

19
Vilken svensk målare har inspirerat er?
19)
Ingen svensk konstnär har påverkat mig på något särskilt sätt. Jag målar efter min egen inspiration.

20
Om ni fick i uppdrag av en mecenat att måla en stor vägg som Sixtinska i Vaticanen med “Giudizio” av Michelangelo, vad skulle ni vilja skapa och hur? – Om ni skulle måla en “Giudizio” i en morden version, skulle ni göra det?
20)
Jag skulle måla ett föremål som har såsom huvuduppgift bevarandet av den orörda naturen. I fråga om en mordern version av “Giudizio” av Michelangelo anser jag att ett sådant verk skulle inte och skall inte göras om i en modern version.

Ett verk som “Giudizio Universale” av Michelangelo kan ej framställas i en modern version;
Om jag tänker på ett möte med Michelangelos verk, känner jag mig som en liten människa framför en jätte.

Jag har inte sett Sixtinska på nära håll, men genom tidskriften har jag kunnat föreställa mig vilket arbete Michelangelo har gjort. En målare och konstnär vars like inte finns i något and i världen.

Man vill ha min åsikt angående en eventuell målning i Avenza av en “Giudizio Universale” i en modern version. För det första, jag tror inte att någon kan beställa ett sådant verk. Jag kan säga, att Michelangelos Giudizio är ett verk som omöjligt går att framställa igen även i en modern version.

Michelangelo har levt en gång, det finns inte och det kommer aldrig att finnas en annan Michelangelo i världens konsthistoria. Så endast tanken på en ny Giudizio skulle vara en dröm, uteslutande en dröm.

Tvåtusen kilometer från Mölndal i Sverige till Avenza för att ställa ut för första gången i Italien;
Ingrid har fraktat konstverken i en bil. Har varit på väg i tre dagar, och från det storslagna underbara Sverige, har hon kommit till Toscana vid foten av Apuane Alperna i Avenza, den gamla Castruccio Castracanis Lavenza, för att ställa ut sina verk i Italien för första gången.

Ingrid Ström har kört tvåtusen kilometer med sina värdefulla dukar, två av dom rullade för att dom inte fick plats i bilen inramade. I Avenza blev Ingrid mottagen även strålande sol och en klar blå himmel.

Ingrid Ström har berättat för Miliarden med hjälp av tolk, att resan från Sverige till Italien har varit full av överraskningar och levande intryck. Det nya landskapet som hon mötte, den storslagna naturen inbjöd till en alltmer stigande nyfikenhet.

Det som gjorde mest intryck på mig var syd Tyskland, nord Italien, Bressanone trakten, Appenninerna till La Spezia och zonen omkring Apuanio med sina vita berg som gjorde ett starkt intryck på min fantasi. Det har varit problem med bilen under resan. Ingrid körde själv sin bil från Sverige, men allting ordnade sig till slut.

Appenninernas skönhet i Italien har gjort djupt intryck på mig, liksom den gamla klassiska Italienska Kulturen, närmare bestämt de gamla verken som tillhör den förflutna historiska kulturen i landet. Här i Avenza där vi har stannat, har Castello di Castruccio Castracani fästningen och landskapet särskilt intresserat mig.

Alex Christensson har in i en special intervjuv för Milarden presenterat Ingrid Ström;
Den svenska poeten Alex Christensen från Stockholm, har i en special intervju, för Miliarden, presenterat i Italien för första gången Ingrid Ström – målarinnan.

Ingrid Ströms kunnande är stort. Den omfattar surrealistiska och symbolistiska motiv till impressionismen. Hon iakttar med förälskade ögon det strama Bohusländska landskapet med sina nakna klippor, havet och hela naturen på den svenska Västkusten. Ingrid målar amazzoner på hästar, som påminner om kvinnor man drömde om under primitiva tider. Ibland hänger hennes hästar i luften, de ser ut som om dom kunde flyga bort så verkliga är dom, lik fåglar i himmelen.

Man kommer att tänka på Marc Chagall och kanske inspirationskällan är densamma, längtan till själens frihet och längtan att kunna förverkligas.

Ingrid Ström är representerad i Musée des Beaux-Arts “Jules Chéret” Nizza (2st alster), Musée des Beaux Arts – Menton (2st alster) och Louisiana museum for mordern art (2st alster). Två grafikiska alster finns hos Statens Museum for Kunst och ett grafiskt alster hos Thorvaldsens Museum. Några har också fått plats i Mölndals stads samlingar.

Ingrids personlighet strålar i hennes konst. Många av hennes verk är skapade under lyckliga stunder, till exempel hennes fåglar som ej finns i någon bok om zoologi, kanske de är varelser från Paradiset.

Utan tvivel, skall vi höra talas mycket om den här konstnärinnan och det som hon vill sprida genom sin konst, full av djupa känslor som riktas mot mänskligheten. Det är en ära för mig att kunna presentera idag för det italienska folket en svensk konstnärinna: Ingrid Ström.

Som sina föregångare i modern konst, från impressionismen, dada och surrealismen, anstränger hon sig för att uttrycka sina tankar och måla gestalter av sina inre motsättningar.

För Ingrid, liksom för Max Ernst, har den religiösa och strama uppfostran i hemmet, påverkat redan från barndomen hennes personlighet och tänkande.

Man kan känna detta utan svårighet i Ingrids verk, där kampen för friheten (även kvinnans plats i samhället känns ibland som en hopplös situation) blir en konstnärlig kreation, ansett av medelklassen som en hobby utan betydelse, vid sidan om barn och familje-skötsel.

Jag är övertygad att en dag den exceptionella personligheten hos denna konstnärinna, i likhet med vad som hände i sagan om den fula ankungen av H.C. Andersen, skall bli en vacker svan som flyger bort från fängelset för att kunna utveckla sina inre och obegränsade möjligheter samt sin värld full av unika bilder.

 

Ingrid Ström i en not av Luigi Eboli för Miliarden;
Det initiativrika skapandet av Ingrid Ström, uppfriskad av en colorism med djupa kontraster och genomträngande krafter som blir meningsfyllda i en omgivning av lysande aromatic.

Med en slingrande touch av snabba intryck, målar Ingrid hästar och svanar som enligt min åsikt är dom bästa motiv i vida kompositioner, där formgivningen har en intressant sinnrikhet. Och det är inte alltid man tänker på den underbara impressionism av figurerna som framträder nästan svävande i en atmosfär av sällsynt finkänslighet.

Ingrid Ström återger de nordiska egenskaperna i sin colorism, där det första elementet är just en sällsynt känsla av sagolik drömmande atmosfär. Ingrid uttrycker sig med en vibrerande fantasi från vilken kommer den känsla av surrealistisk samförstånd som får henne att känna verkens samhörighet. Därför kan vi säga om Ingrids personlighet, att hon inte avstår en spirituell poetisk accent som väl slår igenom i hennes pittoreska tal.

Vi är säkra på att Ingrid inte blir modfälld på konstens svåra väg och att hon skall nå nya lysande mål i framtiden.

Från Andersens noveller till Ströms färgade berättelser;
Dom liknar mer kinesiska noveller, de som Liao berättade för dom små för att intressera de vuxna. De är som sagor och noveller av Andersen för de som tillhör historiens kritiker, eller berättelser av Alvaro en vinterkväll i den extrema södern.

Ingrid Ströms dukar har en känsla av en verklig värld, bortryckt av en inkräktande pensel som färgar och skriver med självstyrande språk som inte förordnar, en saga i sin början medan man njuter av ett verkligt landskap. Gestalter med långt hår, som feer komna från skogarna, eller snälla häxor som lugnar barnen som inte vill lägga sig på kvällen.

Målningssättet av den här konstnärinnan från Sverige har en förtrollande touch som skiljer sig från andra målningar, mera koncentrerade, mera sofistikerade. Likväl är tonen konstant och färgernas våldsamhet håller sig i samma berättelsenivå för att tillåta oss att gå före och njuta av det som Ingrid Ström har haft med sig till Italien. Delar av Sverige som vi inte kände, stenar, välbekanta och kära för konstnärinnan för att de är en integrerande del av hennes landskap.

Inkräktande i syntaktiken men klart på den väg som leder till den tematiska labyrintens utgång. Ingrid Ström är en vulkan som förverkligar sin konst metodiskt och erbjuder sina verk till iakttagaren med övertygelse och verklighet.

Här lever och arbetar Ingrid Ström i Sverige;
I det gröna, för det gröna, solen och ljuset. på nätterna är det månen i Sverige som gör den här delen av världen poetisk, här är det lätt att drömma för att det finns förutsättningar till det. Det Nordiska landskapet gör varje praktisk tillämpning möjligt både dag och natt.

I Mölndal finns en villa omgiven av höga träd, där färgerna blir ord, landskapet förvandlas till gestalter och därefter till sagor. På Kämpegatan 38 lever och arbetar målarinnan Ingrid Ström. Konstnär och kvinna. så står skrivet i den engelska texten som Miliarden publicerar på sidan 12 i det här numret.

Ingrid Ström målar på nätterna när allt omkring henne är tyst i villan och stillheten härskar. Ett ljus tänds i hennes atelje och då fattar penslarna konsistens, färgerna vaknar från sin sömn och färgblandningen formar på duken ett landskap, en gestalt, en blomma eller ett stilleben.

Fördjupad i en poetisk skugga medan hon målar och flyr verkligheten.

Här på Kämpegatan 38 tänds varje kväll ett ljus som strålar hela natten. Det är Ingrid Ström som målar, ensam med sig själv, ensam men ändå i sällskap med sina färger, sina penslar och sina gestalter.

I det gröna, för det gröna, solen och ljuset. Svenska nätter, integrerande del av en målning som förvandlas till en handling, till en berättelse. Varje natt en novell, en berättelse, ett poesi, när Ingrid Ström blir konstnärinna och beordrar den andra Ström, kvinnan Ingrid Ström till vila.

Tidningen IL Milardo

Avenza di Carrara, Separatutställning, 15-30 juni 1977, Galleri Via Campo D’Appio 1, Italien