Ingrid

Ingrid är född (1921-06-25 / 2012-07-23) och är uppväxt på en bondgård i Bokenäs beläget nära Gullmarsfjorden och Lysekil på den svenska västkusten. hennes familj, familjen Carlsson bestod av mamma Helena och pappa Johan samt syskonen Karl Henry, Anna Sofia Kristina, Nils Siegfrid och Signe Ingegerd.

Mamma Helena (1889-06-03 / 1953-03-10) var väldigt konstintresserad vilket hon ärvt av sin mor. Ingrid och hennes syster Signe tecknade och ritade för jämnan vilket innebar stor åtgång av pennor, kritor och papper vilket pappa Johan (1877-03-03 / 1955-05-01) var snäll och införskaffade varje gång han besökte Uddevalla.

En dag för drygt femtio år sedan (skrivet på sjuttiotalet), kom fotografen till gården Åker i Bohusläns socken, i bästkläder och med gårdens stolthet “Hästarna” fotograferades vi, från vänster. Johan (far), “Bambi”, Storstjärna, Nils, Ingrid, Signe, Sofia, Freja, Henry, Lillstjärna, Helena (mor), “Tuss” (en silverräv).

Målning av fotografiet ovan.

Samma dag för drygt femtio år sedan (skrivet på sjuttiotalet), som fotografen kom till gården Åker i Bohusläns socken.

En dag i småskolan fanns det färgkritor vid svarta tavlan och då prövade Ingrid dessa under en rast, resultatet blev en häst som fröken tyckte var så bra, att den fick vara kvar hela året ut. Det räknades och skrevs runt teckningen hela det läsåret.

Ingrid och Signe hittade ett dike där det fanns bra lera för att forma figurer med, dom arbetade mycket med att forma hästar i lera och de placerades i de djupa fönsternischerna i stallet. Detta uppmärksammades av en annan bonde som var på besök, avseende denna uppmärksamhet sa pappa (Johan) att dom har finare hästar i sitt ”stall” än vad du har i ditt”.

Grunden till Hästens stora betydelse; En gård omtalades aldrig om hur stor den var utan hur många hästar den hade. Därför kom hästen automatiskt in och kom att betyda oerhört mycket för Ingrid och hennes syskon i många avseenden. För Ingrids del har detta avspeglat sig i hennes liv / konstnärsliv. Hennes favorithäst på gården hette Bruno, det var en framåt, personlig häst med många egna idéer. Ingrid blev avslängd mer än en gång ifrån alla barbackaritterna.

Pappa Johan (1877-03-03 / 1955-05-01) var mycket hästkunnig och hade även flertalet premierade hästar. Hästen hade en särställning på gården som det främsta djuret. Den var vacker, kraftfull och hade en egen vilja men var framför allt ett nyttodjur. Dåtidens bondgårdar klarade inte av den dagliga driften utan hästen. En gård omtalades aldrig om hur stor den var utan hur många hästar den hade.

Ingrid träffade sin man Arne Ström 1946-1947 och 1949 gifte de sig. 1963 flyttade familjen till ett radhus i Mölndal, när barnen blivit äldre fick Ingrid mer tid att ägna sig åt måleriet, så småningom började dock utrymmet i radhuset kännas trångt, Ingrid fick syn på en annons, en villa i Krokslätt med en fantastisk ateljé, byggd av skulptören Arvid Bryth, 1975 flyttade familjen till Kämpegatan 38 i Mölndal. Huset med dess ateljé gjorde verkligen att Ingrids skaparlust fick fritt utrymme.

All produktion som visas på hemsidan har tillkommit i ateljén på Kämpegatan 38 mellan 1975 och 2008 trots att Ingrid 1977 drabbades av en allvarlig stroke,vilket medförde en lång sjukhusvistelse och konvalescenstid hemma. Strokens allvarliga konsekvenser rättade otroligt men sant, sakta men säkert till sig, något man aldrig kunnat ana eller tro på (endast hoppas på), trots att Ingrid blev mycket väl återställd så har hon alltid dragits med biverkningar av denna händelse. Ingrid började att måla redan på sjukhuset och fortsatte sedan vid hemkomsten att måla så mycket hon kunde och orkade.

Ingrid började ganska snart efter hemkomsten från sjukhuset på en kurs i litografi hos Gösta Andersson i hans litografiska verkstad (Kronhusbodarna i Göteborg) och hemma på Kämpegatan 38 i Mölndal började arbetet i ateljén att återgå till det ”normala” som om denna hemska upplevelse aldrig inträffat, i de mest intensiva arbetsperioderna arbetade Ingrid helst på nätterna då inga störande moment uppstår.

Ambition utveckling; Mellan resor till och från Konstnärernas Kollektivverkstad, Gösta Anderssons Litografiska verkstad, utställningar m.m. fanns alltid en strävan att utvecklas genom nya tekniker. Papperslitografi och acryl collage är exempel på nya tekniker som intresserade Ingrid mycket, men ändå fanns en mycket stark strävan efter att hålla alla övriga tekniker ”vid liv” samt även att utvecklas i dessa.

Filosofi avseende datering; Varför Ingrids målningar oftast inte daterats beror främst på att hennes totala produktionen skapas mellan 1975 och 2008 och att det ibland är svårt att veta när en målning verkligen är klar.

Kursledare; Ingrid var kursledare i Målerikurser anordnade av Medborgarskolan under några år dels hemma i ateljén (kämpegatan 38) och dels i Åby Skolans lokaler, se även flik “Ingrid/Studier

Tavelstölden; 1988 blev tre tavlor stulna vid en konstutställning på Åby travbana i Mölndal, de speciellt inbjudna vernissagegästerna hade gått upp i restaurangen när tjuven slog till, see also tab “Ingrid/The Theft”.

Bokmal; Ingrid var alltid varit en bokmal och har alltid avsatt tid till detta, detta hennes ”andra” stora intresse vilket är avkopplande samt allmänbildande då Ingrid läste i princip allt ”allätare” dock med mer intresse i första hand åt Konsthistoria men även romaner och historia i allmänhet, detta intresse har givetvis ”brutit av” och gett henne perspektiv samt även varit en inspirationskälla för hennes måleri och skapande, på ett för Ingrid mycket positivt sätt. Ingrids favoritböcker är i Sigrid Undset (Trilogin Kristin Lavransdotter) och Kay Mc Grath: Waro Waro.

Ingrids Syskon; Syster Sofia var otroligt begåvad i att hantera och arbeta med textilier (se under folkdräkt Bohuslän), Ingrid och Signe var lika begåvade i att uttrycka sig konstnärligt dock utvecklade Ingrid sig mer än Signe mest p.g.a. att Signe “stannade” hemma på lantgården och tog hand om Helena och Johan (Mamma och Pappa) och fick därmed inte tiden till att utvecklas på samma sätt. Fantastiskt att Ingrids systrar Sofia och Signe utvecklade sina konstnärliga talanger i olika former. Ingrids bröder Henry och Nils var mycket begåvade på olika sätt som de drog nytta av i sitt sätt att utveckla sina respektive lantbruk.

Ingrids bredd och arbetskapacitet som konstnär; Det är häpnadsväckande när man får en inblick i hur många olika tekniker Ingrid arbetade med, lägger man därtill vilken omfattande produktion Ingrid åstadkommit mellan 1975 och 2008 i ateljén på Kämpegatan 38 så blir man helt mållös, se de olika teknikerna som intresserade Ingrid under flikarna “Galleriet” – “Ingrid/Studier” – “Ingrid/Biografi”.